1000 ekstra parkeringspladser i spil ved Kongelunden - her kan de mases ind
En stor parkeringsplads på væddeløbsbanen med udkørsel til Jyllands Allé via Carinavej kan blive en udfordring for borgerne på den lille villavej.
Samtidig kan trafikken i Højbjerg blive påvirket, hvis Kongevejen ensrettes for at give plads til 240 nye parkeringspladser. For så vil bilisterne blive tvunget til at bruge andre veje.
Der vil også være risiko for, at de nye parkeringspladser tiltrækker endnu flere bilister til området.
Derfor foreslår SF’s Jan Ravn Christensen og løsgænger Thure Hastrup, at man dropper at tilføre flere parkeringspladser og i stedet sætter skub i ideen om shuttlebusser. Forslaget blev dog ikke vedtaget ved onsdagens byrådsmøde.
Skal Kongelundens gæster parkere i området, eller skal de finde et sted længere væk for så at hoppe på en shuttlebus? Eller skal de i virkeligheden bare cykle eller gå?
Det er et af de spørgsmål, der stadig mangler at blive endeligt besvaret.
Lige nu peger pilen i retning af, at der i hvert fald skal være gode muligheder for at finde en parkeringsplads tæt på Kongelunden. Forslaget fra Kongelundssekretariatet lyder lige nu på, at der skal laves op imod 1.200 parkeringspladser yderligere i området.
De skal fordeles på Kongevejen og på væddeløbsbanen, men inden onsdagens byrådsmøde kom et nyt forslag på banen.
Drop de nye parkeringspladser, og sæt i stedet skub i shuttlebusser og bedre forhold for bløde trafikanter.
Det er byrådsmedlemmerne Jan Ravn Christensen (SF) og løsgænger Thure Hastrup, der er afsendere på forslaget, som blev drøftet i byrådssalen onsdag.
- Det er at skyde sig selv i foden at anlægge parkeringspladserne, når vi har en langsigtet vision om ikke at skulle have dem. Vi synes, at vi lige så godt kan slette dem fra listen nu, så Kongelundssekretariatet har mulighed for at lave en trafikplan, der så kan komme med i udviklingsplanen, siger Thure Hastrup til Skåde-Højbjerg-Holme.
1.700 andre muligheder
Fjerner man de ekstra parkeringspladser, skal brugere af Kongelunden, der kommer i bil, finde et andet sted at smide bilen.
Som det er lige nu, er det ofte de omkringliggende villaveje, der bruges som parkeringshus. Skåde-Højbjerg-Holme har tidligere beskrevet, hvordan de gule p-bøder blafrer i bilruderne på nabovejene til Kongelunden, når særligt AGF spiller hjemmekampe.
Her skal der være parkeringspladser
På Kongevejen skal der laves 240 permanente parkeringspladser. Det skal være skråparkering, og for at gøre plads til de parkerede biler, skal vejen ensrettes.
Samtidig skal der være mulighed for at lave 140 pladser yderligere som længdeparkering, når der er events og derfor pres på parkeringsbehovet.
Størstedelen af de ekstra parkeringspladser skal laves i indercirklen på Jysk Væddeløbsbane. Her bliver der plads til 760 holdende biler.
I forvejen er der 1.720 parkeringspladser til Kongelunden, når man regner både Skovbrynet, Observatorievej og Skovbrynet med.
Du kan læse mere om de ekstra parkeringspladser og deres påvirkning på trafikken i Højbjerg i denne artikel fra Skåde-Højbjerg-Holme.
Det er her, at løsgænger Thure Hastrup tror på, at shuttlebusser kan være med til at fjerne trafik og parkerede biler fra Kongelunden.
- Det vil være til gavn for hele område, og det vil tage noget af trykket fra trafikken. Men vi er heller ikke ude på at genere folk, der vil til fodboldkamp, og der er stadig 1.700 parkeringspladser, og der er mulighed for at lave eventparkering, siger han.
Men man kunne godt forestille sig, at nogle vil tage bilen og satse på at få en af de 1.700 pladser, men når de så kommer frem, er pladserne optaget, og så ender de alligevel med at holde på villavejene. Hvordan skal man undgå det?
- Man kunne lægge en ekstra pris på billetten, som så giver billet til en shuttlebus. Man kan også hæve parkeringspriserne eller lave beboerparkering, så det rent faktisk bliver attraktivt at tage den shuttlebus, man allerede har betalt for, siger Thure Hastrup.
Et forsigtigt håb
Ender det med, at der skal laves permanente parkeringspladser på væddeløbsbanen, er der lagt op til, at grusvejen ved siden af Carinavej skal være vejen, der fører bilerne væk fra Kongelunden igen.
Den lille og smalle vej skal laves til bindeled mellem Jyllands Allé og så altså væddeløbsbanen, og det vil alt andet lige sende en hel del mere trafik forbi villaerne på Carinavej, hvilket vil være til stor gene for vejens beboere.
Det mener Hans Jørgen Petersen, der er formand for foreningen Aarhus Byfælled Vision Kongelundens Grønne Venner. Foreningen varetager naboernes ønsker og kigger især på det trafikale aspekt i projektet, og her mener formanden ikke, at det er på vej i den rigtige retning med de ekstra parkeringspladser.
- Trafikken vil tiltage voldsomt, fordi der kommer flere events og arrangementer. Hvis man opretter flere parkeringspladser inde i området, vil det ødelægge visionen om at give de bløde trafikanter og den kollektive trafik forrang, siger Hans Jørgen Petersen.
Derfor er han glad for, at Thure Hastrup og SF har taget initiativ til en anden løsning, og han er forsigtig optimist på infrastrukturens vegne.
- Jeg tror på, at politikerne er opmærksomme på problemet, og at der kommer en opblødning. Så jeg siger ikke, at vi slet ikke får flere parkeringspladser, men jeg tror og håber på en mere fornuftig løsning med mere offentlig transport og shuttlebusser, siger han.
Ros, men nej tak
I første omgang var der dog ikke opbakning til at skrive Thure Hastrups og SF’s forslag ind i udviklingsplanen på byrådsmødet. Det var på trods af, at forslaget ellers fik rosende ord med på vejen fra byrådskollegaerne.
- Det er svært ikke at have sympati for det perspektiv, men i Venstre er vi ikke kloge nok til at vurdere, om det i virkeligheden er realiserbart i den kontekst, det er fremstillet, så med det afsæt har vi brug for mere viden til, at vi kan forholde os konkret til det, sagde Christian Budde (V) på byrådsmødet.
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) slog også fast, at der ikke er taget endelig beslutning om de konkrete projekter endnu. Det sker senere på året.
- Så det, at man ikke får vedtaget sit ændringsforslag i dag, betyder ikke, at den her diskussion går væk, for det er en vigtig diskussion, lød det på byrådsmødet fra borgmesteren.