Kirstens butik har overlevet finanskriser, indbrud, lukkede naboforretninger og corona: Nu lukker den på grund af et ’rustent CPR-nummer’
På 33 år kan man nå at få mange gode bekendtskaber blandt kunderne.
Det kan Kirsten Toft skrive under på. Hun har modtaget blomster, chokolade, hjemmestrik og vin som tak for mange gode år af de mest trofaste kunder.
Det har hun, fordi hun nu har valgt at stoppe, mens legen er god. Tøjbutikken Entrée ved Skådecenteret lukker senere på måneden.
Og det skyldes ikke, at tiderne er hårde, og kunderne for få.
Det handler i stedet om hendes dåbsattest. Hun er blevet 69 år, og nu synes hun selv, at hun fortjener at nyde pensionen.
- Der er godt nok ikke meget tilbage, siger en kunde, da hun træder ind ad døren til tøjbutikken Entrée.
Og det har hun da egentlig fuldstændigt ret i.
Der er tæt på at være helt tomt i butikken ved Skådecenteret.
Hylderne er væk. Det samme er disken og prøverummet.
Det eneste, der er tilbage, er et par tøjstativer med nogle enkelte varer hængende tilbage.
- Opbakningen har været fantastisk fra kunder, der har villet købe det sidste. Og inventaret satte jeg til salg på Den Blå Avis, og så kom der nogen fra København, som var ved at starte butik, som købte det hele, siger Kirsten Toft.
I 33 år har hun drevet tøjbutikken, som var en af de første butikker i Skådecenteret. 18. marts lukker hun butikken.
- Jeg er 69 år, så nu synes jeg godt, at jeg kan tillade mig at trække mig tilbage og nyde mit otium.
Stået imod meget
Hun har haft forskellige naboer omkring sig ved centeret. Flere af dem har måttet dreje nøglen om.
Men det har altså aldrig været et tema for Kirsten Toft. Heller ikke selvom finanskriser, utallige indbrud, stigende nethandel og senest coronanedlukningen i perioder har udfordret hende og butikken.
- Der var en periode, hvor vi var hårdt plaget af indbrud herude. Jeg tror, jeg har haft 24 indbrudsforsøg. Jeg ved også, at det var med til at knække en af de andre butikker. Men jeg har holdt ud, og jeg bilder mig ind, at det er, fordi jeg har gjort det godt. Det er mit rustne CPR-nummer, der får mig til at holde op, siger Kirsten Toft.
At hun har gjort det godt, er hendes trofaste kunder helt sikkert enige i. Flere har i hvert fald været forbi med gaver, som tak for god service igennem mange år.
- Jeg har fået hjemmestrik, vin, blomster og chokolade. Det er virkelig enestående og meget rørende.
Den rette indstilling
Hvad er det så, hun har gjort så godt, siden Entrée har overlevet, mens mange andre forskellige butikker ikke har kunnet klare den i Skådecenteret?
Kirsten Toft forsøger at svare beskedent på spørgsmålet.
- Jeg har gjort mig umage, og så tror jeg, at jeg har haft den rette indstilling. Det handler om, at man altid er her. Også selvom det er lørdag, og selvom man måske mest har brug for en fridag.
Samtidig har hun forsøgt at være tro mod sig selv, sit koncept og sin stil. Også selvom tidens mode måske har stukket i en anden retning.
- Jeg har selv bestemt, hvad der skulle være på hylderne. Der har jeg jo haft en fordel i forhold til de store kædebutikker, som ikke selv bestemmer. Og så tror jeg, at jeg har været god til at hjælpe kunderne til at vælge det rigtige, så de ikke er kommet hjem med noget forkert, bare fordi jeg skulle sælge noget, siger Kirsten Toft.
Ikke til salg
Kirsten Toft har vist, at en tøjbutik i Skådecenteret kan holde skruen i vandet og klare alverdens kriser.
Der vil også være mange kunder, der kommer til at savne butikken. Alligevel har det ikke været et tema for Kirsten Toft at sælge virksomheden, så en anden kunne køre forretningen videre.
- Uden at skulle lyde for smart, så vil jeg sige, at butikken har været bundet op på mig. Jeg tror også, at man er nødt til at have sin egen stil, hvis man skal drive en butik herude, siger hun.
Derfor er Kirsten Toft altså i gang som de sidste dage som butiksejer. Det er en tilværelse, hun kommer til at savne, men også noget hun er ganske afklaret med.
- Det har været en fantastisk tid, og jeg elsker min butik, men jeg har også været klar til at stoppe i lang tid. Jeg tog beslutningen sidste sommer, så jeg er helt afklaret. Men selvfølgelig kommer jeg da til at savne at snakke med kunderne, siger hun.