Indkørsel fra Rosenvangs Allé og farvel til de gamle bygninger: Sådan kan Højbjergs nye Rema se ud
Ideen om at lave ind- og udkørsel til den mulige Rema 1000 på Højbjerg Torv fra Oddervej er foreløbigt droppet. Til gengæld arbejdes der nu med en model, hvor indgangen til parkeringspladsen bliver fra Rosenvangs Allé.
Dagligvarebutikken er altså stadig på tegnebrættet, men der er stadig et stykke vej til at få projektet i mål.
Kan der findes en trafikalløsning, begynder arbejdet med at se på indbliksgener, støj og skyggegener.
Alt det får du som borger mulighed for at komme med inputs til, når projektet i den nærmeste fremtid ryger i høring.
Her kan du læse mere om, hvor projektet lige nu står.
Højbjerg Torv kan stå overfor en større ombygning, hvis Rema 1000 kommer igennem med ønsket om at bygge en ny dagligvarebutik.
Det vil blandt andet betyde et farvel til den store gule etagebygning og et farvel til de lokaler, der i dag huser en frisør og en genbrugsbutik.
Det vil også være slut med ind- og udkørsel fra Oddervej til parkeringspladsen foran frisøren.
I fremtiden skal det foregå fra Rosenvangs Allé nogle meter fra Fru Lund.
Sådan lyder det foreløbige forslag til projektet i hvert fald.
- Vi er slet ikke færdige med detaljerne endnu, og der er ikke noget, der er mere låst, end at det kan blive lavet om. I princippet kan det hele jo stadig falde til jorden, siger Lene Damgaard, der er Aarhus Kommunes projektleder på udarbejdelsen af den lokalplan, der er nødvendig, hvis byggeriet af en ny dagligvarebutik skal gennemføres.
Politiet sagde nej
Rema 1000 købte i 2020 de fleste af bygningerne på Højbjerg Torv med en plan om at lave en ny butik. Den skulle have ind- og udkørsel fra Oddervej.
Men sådan bliver det ikke.
Oddervej og krydset mellem den og Rosenvangs Allé er for trafikeret til, at der kan laves en trafiksikker løsning.
Det har kommunens trafikplanlæggere og Østjyllands Politi vurderet.
- Det bedste bud er i stedet at lukke ud til Oddervej og så lave indkørsel fra Rosenvangs Allé, siger Lene Damgaard.
Den model får dog ikke lutter rosende ord med på vejen. Rosenvangs Allé er smal og trafikeret, og derfor tvivler fællesrådsformand Søren Wichmann Matthiessen på, at det kan gøres forsvarligt. Det kan du læse mere om her.
Væk med de gamle bygninger
Den nye dagligvarebutik bliver ifølge planen på 1.200 kvadratmeter. Det betyder naturligvis, at der skal findes noget plads på Højbjerg Torv, og det bliver på bekostning af nogle af torvets nuværende bygninger.
Frisør Lindemark og genbrugsbutikken må ud af deres lokaler, da de skal rives ned. Det samme skal den store gule etageejendom, der tager det meste af opmærksomheden på torvet.
Også de garager, der ligger bag den gule etagebygning, skal fjernes. Det samme skal den hvide ejendom på Rosenvangs Allé 245.
Til gengæld arbejdes der på, at den nye bygning bliver med plads til både dagligvarebutik og Frisør Lindemark.
- Fra kommunens side er vi meget positive over for ideen om at lave plads til frisøren. Vi har ikke besluttet, om bebyggelsen kan være i to etager, for så langt er vi endnu ikke i processen, siger Lene Damgaard.
Hold øje med e-Boks
Det kræver en ny lokalplan, hvis Rema 1000 skal have lov til at bygge butikken, og det er en langstrakt proces at få sådan en i mål.
Med et forslag til, hvordan trafikken måske kan løses, bliver næste skridt at spørge borgerne. Her skal de naboer, der bor tæt på Højbjerg Torv holde øje med deres e-Boks. Man kan også holde øje med høringsportalen.
- Vi er i gang med at lave den debatfolder, der skal sendes ud, og så skal forslaget i en tre ugers høring. Jeg kan ikke sige præcist, hvornår det kommer i høring, men det bliver i tre uger, hvor vi også indkalder til et borgermøde, siger Lene Damgaard.
Når de tre ugers høring er gået, skal høringssvarene samles og læses igennem. Og så skal Lene Damgaard og kollegaerne til at arbejde længere ned i detaljerne. Der skal blandt andet kigges på affald og støj.
- Når de sidste detaljer er på plads, kommer vi med forslaget til en lokalplan, som igen skal i høring, inden det til sidst kommer til byrådet.