Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Skåde-Højbjerg-Holme i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Ville det være godt for området omkring Højbjerg Torv, hvis en Rema 1000 slår sig op? Det er der delte meninger om. Foto: Christian Gnutzmann

Kommer der nogensinde en Rema 1000 ved Højbjerg Torv?

Det korte, dårlige og meget ukonkrete svar må blive; måske.

For der er ingen, der med sikkerhed kan sige, hvad det ender med.

Ejendomsdirektør hos Rema 1000, Stephan Sørensen, er optimistisk.

Bygningerne er købt og området mangler handlemuligheder, siger han. Samtidig hæfter han sig ved en bestemt formulering i den aktuelle kommuneplan.

Men han og dagligvarekæden er ikke ligefrem blevet modtaget med åbne arme af naboerne til Højbjerg Torv. Her er bekymringerne for den ekstra trafik, som en ny butik vil rage til sig, meget større end glæden over at få gode handlemuligheder lige om hjørnet.

Krydset mellem Oddervej og Rosenvangs Allé er et trafikalt knudepunkt. Derfor skal Rema 1000 sammen med kommunen og Østjyllands Politi først og fremmest blive enige om, hvordan man laver den rigtige indkørsel til butikken, så det ikke bliver mere usikkert for trafikanter at slå vejen forbi Højbjerg Torv.

Den kabale er endnu ikke gået op, og projektet kommer ikke videre, før den er det. Derfor står arbejdet mere eller mindre stille.

Skulle det ende med en løsning, som politiet og kommunen kan acceptere, kan det være med så mange restriktioner, at Rema 1000 ikke selv kan se en god forretning i at flytte ind på torvet.

Derfor er det slet ikke sikkert, at butikken bliver til noget.

Hvad der til gengæld er sikkert, er, at det i hvert fald ikke bliver lige foreløbig, at butikken kommer, hvis den altså overhovedet kommer.

For i sidste ende skal politikerne vurdere, om en ny dagligvarebutik på Højbjerg Torv er den rigtige vej at gå. Og spørger man formanden for teknisk udvalg, er det langt fra sikkert, at Rema 1000 vil modtage politisk opbakning.

Men inden projektet bliver serveret for politikerne, skal der være styr på en række punkter.

Nedenfor gør kommunens projektleder dig klogere på, hvad der skal til, for at butikken kan blive til virkelighed. Du kan også læse mere om naboernes bekymring og udvalgsformandens grund til at være skeptisk.

Tak fordi du læser med, og god læselyst.

Billede af Christian Gnutzmann
Billede af skribentens underskrift Christian Gnutzmann Journalist
Man behøver ikke nogen specielt stærk kastearm, før man kan sige, at den tiltænkte placering til en ny dagligvarebutik på Højbjerg Torv er et stenkast fra Miltonsvej. Det vækker ikke ligefrem begejstring blandt vejens beboere. Foto: Christian Gnutzmann

Planer om ny dagligvarebutik møder skepsis fra naboer og udvalgsformand

Remas ejendomsdirektør er optimistisk. Naboerne er bekymrede. Formanden for teknisk udvalg er skeptisk.

Der er delte meninger om Rema 1000’s byggeplaner på Højbjerg Torv, og det store spørgsmål er, om trafikken kan tøjles.

Det mener naboerne ikke, at den kan, og derfor bør man finde noget andet at placere på torvet, der i øvrigt godt kunne bruge et friskt pust, lyder det.

Dagligvarekæden lader sig dog ikke kyse af de bekymrede naboer. Den gældende kommuneplan giver kæden gode kort på hånden, mener ejendomsdirektøren.

Ikke alle er lige begejstrede for tanken om en ny dagligvarebutik ved Højbjerg Torv. Den vil nemlig sende flere biler over den i forvejen hårdtprøvede asfalt på Oddervej, lyder bekymringen.

Arbejdet med en ny dagligvarebutik ved Højbjerg Torv er et tovtrækkeri, der flytter sig langsomt.

På den ene side står Rema 1000, som har købt en etageejendom og en parcelhusgrund ved torvet, og som drømmer om at kunne banke en ny butik op. På den anden side står bekymrede naboer, der frygter for mere trafik.

Fælles for begge parter er det, at ingen ved, hvor projektet ender, og om det overhovedet bliver til virkelighed.

- Bliver restriktionerne enorme, og kan vi ikke finde en ordentlig løsning, laver vi ikke en butik, siger Stephan Sørensen, der er ejendomsdirektør hos Rema 1000.

Det er dog ikke hans forventning, at planerne ender i skraldespanden. Men han kigger lige nu langt efter en åbningsdato.

- Der er mange, der har en holdning til projektet, og det har jeg respekt for. Lige nu er det kommunens opgave at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre, og så må vi se, om vi kan være med på de betingelser. Lige nu ved vi ikke, hvor det ender, men jeg tror da på, at det bliver til noget, siger han.

Rema 1000’s planer

I 2020 købte Rema 1000 en etageejendom og en parcelhusgrund ved Højbjerg Torv med henblik på at lave en ny butik med lejligheder ovenpå.

For at komme i mål med den ide kræver det en vedtagelse af en ny lokalplan, da der skal bygges højere og tættere, end det er tilladt i den nuværende lokalplan fra 1953.

I Kommuneplan 2017 er en stor del af området omkring Oddervej og Rosenvangs Allé udlagt til ”centerområde”. Det betyder, at området er beregnet til butikker og lignende.

Den parcelhusgrund, Rema 1000 har købt med, ligger udenfor det udlagte centerområde. Projektet kræver derfor vedtagelse af et kommuneplantillæg, så centerområdets afgrænsning ændres.

Rema 1000 har set sig lun på placeringen i krydset mellem Oddervej og Rosenvangs Allé, fordi der ifølge Stephan Sørensen er tale om et område, der er underforsynet, når det kommer til handlemuligheder.

Sikkerhed og lange køer

Det kan umiddelbart lyde som et plus for en hver husstand at få en splinterny dagligvarebutik lige ved hånden.

Problemet er bare, at sådan en butik har det med også at tiltrække mere trafik. Det er i hvert fald bekymringen på Miltonsvej, der rammer Oddervej få meter fra Højbjerg Torv. Her overskygger den tunge trafik udsigten til at få handlemuligheder i baghaven.

- Det er ikke fordi, vi er imod, at der sker noget nyt på Højbjerg Torv. Faktisk vil vi rigtig gerne have mere aktivitet og en forskønnelse af området, men vi mener ikke, at noget så trafiktungt som et supermarked er det rigtige lige midt i et trafikeret kryds, siger Søren Krarup, der bor på Miltonsvej.

Umiddelbart ligner det her et stort og brutalt projekt med en voldsom indkørsel, hvor bilerne skal bremse og dreje fra vejen på et dumt sted.

Viggo Jonasen (EL), formand for teknisk udvalg

Med vejens øvrige husstande i ryggen har han tidligere skrevet til politikerne for at gøre opmærksom på bekymringerne. Han håber, at opråbet kan være med til at sætte en stopper for projektet.

- I forvejen er der så mange biler på Oddervej, at det kan være svært for os at komme ud fra vores sidevej i myldretiden. Og det er jo ofte omkring myldretid, at man vil handle, så det vil give endnu flere biler på vejen, og så frygter jeg virkelig for fremkommeligheden men i høj grad også for trafiksikkerheden, siger han.

Lad os få småerhverv i stedet

Udover at være et område, der ifølge Rema 1000’s ejendomsdirektør, Stephan Sørensen, mangler handlemuligheder, er det også et område, der i den aktuelle kommuneplan er udlagt som centerområde.

Den del er vigtig at have i baghovedet, mener ejendomsdirektøren.

- Jeg har det helt okay med, at nogle naboer synes, det er træls, hvis der kommer en butik, men man må også kigge på, hvilke forventninger man er oppe imod. I det her tilfælde er der jo tale om et område, hvor man ved, at der på sigt kan komme butikker, siger han.

Oddervej er en af områdets mest trafikerede veje. Derfor er det ikke ligefrem naboernes største drøm at tilføre endnu flere biler til vejen og slet ikke til krydset ved Rosenvangs Allé. Grafik: Nex

Det er Søren Krarup på Miltonsvej da også ganske klar over. Han er heller ikke overrasket over, at virksomheder ser muligheder i placeringen, men han håber, at politikerne kigger på helheden og ikke lader sig forblænde af, at området står til at være centerområde.

- Man kan sagtens give Højbjerg Torv et løft uden at tilføre en masse ny trafik. Der findes masser af småerhverv, der er langt mindre biltunge, som stadig kunne give stedet værdi og mere aktivitet, siger han.

Udvalgsformand er skeptisk

Hvis kommunen og Rema 1000 kommer frem til en løsning på trafikken, betyder det ikke bare, at håndværkerne kan starte maskinerne og begynde byggeriet.

I sidste ende kræver det grønt lys fra byrådet.

Det skal Viggo Jonasen (EL), der er formand for teknisk udvalg, være med til at give. Det er han ikke klar til på baggrund af det, han indtil videre har hørt om projektet.

- Vi skal se noget konkret, før jeg siger for meget, men jeg er skeptisk. Det er et sted med mange venstresvingende biler fra Oddervej til Rosenvangs Allé. En indkørsel til Rema vil give opstuvning af biler, og det vil være et problem, siger han.

Sammen med resten af byrådet må han vente lidt endnu, før han får noget konkret i hænderne, der skal tages stilling til. Til den tid kan det være, at hans skepsis er forsvundet.

- Jeg kan selvfølgelig overbevises, hvis man finder på en god trafikløsning. Men jeg tvivler på det, for jeg er generelt ikke vild med den tendens, der er til overbebyggelse af alting. Umiddelbart ligner det her et stort og brutalt projekt med en voldsom indkørsel, hvor bilerne skal bremse og dreje fra vejen på et dumt sted.

Indkøbsvogne er ikke på vej til Højbjerg Torv i den nærmeste fremtid. Først skal Rema 1000 og Aarhus Kommune blive enige om en trafikal løsning, og derefter venter politikernes beslutning. Arkivfoto: Jacob Schultz

Så langt er Rema fra at kunne bygge i trafikeret kryds

Trafikken er det altoverskyggende problem.

Men selvom kommunen og Rema 1000 i fællesskab får styr på den del, er der stadig et stykke vej til, at byggeriet kan blive en realitet.

Projektleder ved Aarhus Kommune Lene Damgaard fortæller her om den proces, projektet skal igennem, hvis det skal blive til virkelighed.

Udarbejdelsen af lokal- og kommuneplaner kan være en langstrakt proces. Det er arbejdet for en ny Rema 1000 ved Højbjerg Torv et godt eksempel på. Hvor langt er projektet kommet, og hvad mangler for at få det i mål?

Uanset om man er blandt dem, der trækker tovet i retning af en ny butik, eller om man håber på at undgå det, skal man ikke forvente, at Rema 1000 åbner ved Højbjerg Torv lige foreløbig.

Der er nemlig lang vej til, at projektet kan serveres for byrådet, som i sidste ende sidder med mandatet til at sige ja eller nej til en ny butik.

Lige nu er det trafikken der skal afklares. For kommunen er lige så bevidst om de i forvejen store mængder trafik i krydset, som beboerne på Miltonsvej er.

Vi har før set, at det har taget tre-fem år, fra at arbejdet med en lokalplan er startet, til at den er blevet vedtaget

Lene Damgaard, projektleder Aarhus Kommune

Der skal derfor findes en løsning på den del, før der bliver kigget på punkter som støj, parkering, arkitektur og beplantning.

- Det handler meget om indkørslen til selve butikken. På Oddervej er vi bekymrede for dårlige oversigtsforhold, cyklister og de mange busser, der har stoppested på Oddervej. Så lige nu kigger Østjyllands Politi og Aarhus Kommune på, om Rema 1000’s bud på en trafikløsning er sikker nok, siger Lene Damgaard, der er kommunens projektleder på udarbejdelsen af den lokalplan, der skal give Rema 1000 endeligt grønt lys til at starte byggeriet.

I løbet af den næste måneds tid forventer hun, at en løsning på trafikken skal drøftes på et færdselsmøde.

En politisk beslutning

Skulle det ende med, at kommunen og politiet når frem til en hensigtsmæssig løsning, er der stadig et stykke vej til, at projektet kan blive til virkelighed.

Det kan nemlig møde andre udfordringer, som i sidste ende vil sende butiksdrømmen i graven. Også selvom betegnelsen ”centerområde” ellers lægger op til etableringen af en butik.

- Det er ikke altid muligt at opføre en ny butik, selvom ejendommen ligger i et centerområde. Nogle gange kan det bare ikke praktisk lade sig gøre at opføre den konkrete butik, fordi man ikke kan finde de rigtige løsninger på trafik, støj og så videre.

- I sidste ende er det byrådet, der træffer beslutningen om en ny lokalplan, som det her projekt kræver. Her skal de afveje fordele og ulemper ved en ny butik. Der vil ofte være borgere, der ligesom bygherren godt kan se det gode ved en ny butik, og så er der dem, der ikke ønsker at få en dagligvarebutik i nabolaget, siger Lene Damgaard.

Hvad synes du?

Hvis eller når kommunen, politiet og Rema 1000 kommer frem til en trafikløsning, som alle parter kan leve med, er det borgernes tur til at komme med inputs.

Projektet bliver sendt i det, der hedder en forudgående offentlig høring, hvor kommunen inviterer alle borgere til at komme med gode råd, bekymringer og bemærkninger. De nærmeste naboer til byggeriet vil blive orienteret, når høringen går i gang.

Alt det ryger i et stort dokument, som fremlægges for politikerne. Vender de tommelfingeren opad, kan lokalplansforslaget sendes i offentlig høring, inden det til sidst skal endeligt vedtages i byrådet.

Borgerne får altså flere muligheder for at komme med bemærkninger. Og er der i sidste ende ikke politisk opbakning, må projektet skrottes, og Rema 1000’s benarbejde må betegnes som skønne, spildte kræfter.

Hvornår man kan konkludere den slags, er svært at spå om. Men der kan gå flere år, lyder det fra Lene Damgaard.

- Det er svært at sige præcist, hvor lang tid det vil tage at komme i mål med en lokalplan, for der er mange ubekendte faktorer i spil. Men vi har før set, at det har taget tre-fem år, fra at arbejdet med en lokalplan er startet, til at den er blevet vedtaget.