Annonce
Stig Mosebo var en del af Trafikgruppen i Skåde, der ikke eksisterer længere. Trafikken i lokalområdet har altid været lidt af en kæphest for ham, og selvom der er blevet gjort nogle gode ting på blandt andet Oddervej, er der stadig plads til forbedringer, mener han. Foto: Christian Gnutzmann
Skåde-Højbjerg-Holme

Farten er for høj på Oddervej: Bekymret borger har tre forslag til forbedringer

Tallene taler deres tydelige sprog. Alt for mange kører for stærkt på Oddervej. Det har de gjort længe, og derfor er der behov for, at politikerne gør noget ved det. Man kunne starte med at sætte fartgrænsen ned, lyder et forslag fra en bekymret borger.

Stig Mosebo har taget plads på den inderste del af fortovet i behørig afstand til kørebanen på Oddervej.

Alligevel er det med hovedrysten og en vis utryghed, når bilerne suser forbi.

Ikke kun fordi, han selv finder Oddervej utryg, men fordi han også tænker på naboen, skolebørnene og de mange cyklister, der drøner ned ad vejen side om side med bilerne.

For de firehjulede kommer stærkt. Alt for stærkt ifølge Stig Mosebo.

Og det bliver ikke bedre af, at en stor del af trafikken består af tonstunge lastbiler.

Han bor selv i Skåde Bakker og er derfor flittig bruger af Oddervej.

Men selvom han har gjort det mange gange, er det lige utrygt, hver gang han forlader bakkerne og svinger ud på Oddervej.

- Det er med livet som indsats, for hastigheden er alt for høj. Når jeg er kommet ud af byen mod Odder, hvor der er to spor, bliver jeg stort set altid overhalet, uanset hvor stærkt jeg kører. Og det er det samme, når jeg kører ind mod byen, siger han.

Store lastbiler på den ene side og andre cyklister drønende nedad bakke på den anden. Sådan er det for dem, der står med deres cykel og venter på at kunne komme over vejen. Det giver Stig Mosebo en klump i halsen, hver gang han ser det. Foto: Christian Gnutzmann

Få hundrede meter før, man forlader byen, ligger Skåde Skole.

Her er der lavet en bro, som gør, at eleverne slipper for at skulle krydse den trafikerede vej. Det hjælper trods alt på sikkerheden.

- Men der er jo stadig mange skolebørn, der cykler på Oddervej, og jeg synes ikke, det ser rart ud, når de store lastbiler med høj fart drøner forbi de små elever på cyklerne, heller ikke selvom der er cykelsti, siger Stig Mosebo.

For lidt plads og manglende kantsten

På dele af Oddervej går cykelstien nærmest i et med kørebanen. For nok er der en kantsten, der skiller vejbane og cykelsti fra hinanden, men på nogle strækninger er kantstenen ikke høj nok, lyder bekymringen.

- Det gør jo, at biler og lastbiler kan køre ind over cykelstien, når de drejer, siger Stig Mosebo, der lige akkurat når at gøre sin pointe om den manglende højde på kantstenen færdig, før han springer videre til det næste punkt.

Bus nummer 6A blinker ind til siden ved busstoppestedet nogle få meter fra krydset mellem Oddervej og Ringvej Syd.

- Se, der er slet ikke plads til den, og nu må bilisterne ud over midterstykket. Det er altså ikke ufarligt.

Hver gang busserne gør stop ved krydset mellem Oddervej og Ringvej Syd, må de øvrige bilister ud over midten af vejbanen for at komme forbi bussen, fordi busholdepladsen er for smal. Foto: Christian Gnutzmann

Han peger og fortæller, alt imens at 6A bliver færdig med at sætte passagerer af og blinker ud på vejen igen for at fortsætte ned ad bakken.

Busholdepladsen ved stoppestedet er cirka lige så bred som halvdelen af bussen. Det betyder, at resten af bussen må bruge vejbanen, og det tvinger de øvrige bilister til at trække længere over imod de modkørende.

- Og når man så samtidig har mange biler, der kommer med alt for meget fart på, bliver det farligt. Det er som om, at nogle politikere prioriterer fremkommelighed højere end trafiksikkerhed, siger Stig Mosebo.

996 fartbøder

For lidt plads til bussen, mange ind- og udkørsler og cyklende skolebørn. Det er ikke noget, der umiddelbart går ret godt i spænd med, at for mange bilister har en lidt for tung speederfod.

For det har de. Det er ikke bare noget, Stig Mosebo oplever.

At farten er for høj på Oddervej, er et kendt faktum for de fleste. Også for politiet.

Oddervej er nemlig med længder det sted i Højbjerg, hvor der deles flest fartbøder ud.

Der burde stå 50 på skiltene langs Oddervej, mener Stig Mosebo, og ifølge byrådsmedlem Jan Ravn Christensen (SF) er det heller ikke utænkeligt, at det kan blive en realitet i fremtiden. Foto: Christian Gnutzmann

Sidste år gik 510 bilister i fotofælden på Oddervej, mens den har været gal for 486 bilister i år indtil videre. Det viser tal fra Østjyllands Politi, som Skåde-Højbjerg-Holme har fået aktindsigt i.

Dermed stod Oddervej for 996 ud af de 1.554 fartbøder, der siden 1. januar 2020 er blevet delt ud i Højbjerg. Og det er bare dem, der har misset fartgrænsen, mens politiet har været til stede.

Sæt farten ned

Ifølge Stig Mosebo er der tre løsninger på den høje fart på Oddervej.

Den første er den lidt lettere løsning.

- Jeg tror, at en fartmåler, der viser bilisterne deres fart, vil være en god ide. Bilisterne er ikke onde, det ligger bare i generne at køre lidt hurtigere, end man må. Jeg er overbevist om, at det vil hjælpe, hvis man gør bilisterne opmærksom på, at de altså kører for hurtigt, siger han.

Det næste forslag på en løsning er måske lidt mere omstændeligt, men også mere effektivt, og næsten uundværligt ifølge Stig Mosebo.

- Sæt hastigheden ned fra 60 til 50 kilometer i timen. Det skal bare være nogle hundrede meter, cirka fra Aarhus Efterskole og så ned til den anden side af Skåde Skole. Det vil gøre det mindre utrygt for bløde trafikanter, og det vil ikke betyde ret mange sekunder for bilisterne.

Men hvis bilisterne ifølge Stig Mosebos antagelse har tendens til at køre hurtigere, end de må, hvorfor skulle det så hjælpe at sætte fartgrænsen ned?

Det spørgsmål leder frem til det tredje og sidste punkt på listen over løsningsforslag.

- En stærekasse. Sådan en har man på Grenåvej i Risskov, og jeg tror, at det ville være effektivt her også. Det vil også komme til at give nogle penge i kassen, hvis det er det, politikerne er interesserede i.

Muligt med 50 i timen

Det er nogle fine forslag, Stig Mosebo kommer med. Og specielt de to af dem kunne være noget, byrådet burde gå videre med, mener Jan Ravn Christensen (SF), der sidder i kommunens tekniske udvalg.

- Jeg er generelt positiv overfor at sætte hastigheden ned i Aarhus, så jeg kunne sagtens forestille mig, at den kunne hedde 50 i timen på Oddervej. Bilisterne vil ikke tabe ret mange sekunder på det, men det vil være godt i forhold til både støj og trafiksikkerhed, siger han.

Det er heller ikke urealistisk, at bilisterne på Oddervej i fremtiden kan få lidt hjælp til at holde øje med farten.

- Det er en relativt billig løsning med skilte, der blinker, hvis farten er for høj, og jeg mener også, at kommunen har nogle, man kan flytte rundt på. Så jeg er ikke afvisende overfor, at vi skal have en ud at stå på Oddervej, siger Jan Ravn Christensen.

Han tvivler dog på, at alle Stig Mosebos ønsker kan blive opfyldt. En stærekasse er nemlig ikke bare noget, kommunen lige kan sætte op, fortæller SF’eren.

- Det er noget, Vejdirektoratet skal ind over. Så umiddelbart må man prøve med andre metoder, som ikke ødelægger trafikkens flow, og der tænker jeg, at de to andre ting kunne gøre noget godt.

Få overblik her
Skåde-Højbjerg-Holme

Farten er for høj på Oddervej: Bekymret borger har tre forslag til forbedringer

Skåde-Højbjerg-Holme

Se kortet: Her bliver der delt flest fartbøder ud i Højbjerg

Skåde-Højbjerg-Holme

Lisbeth holder Højbjerg ren: Nu håber hun på at få nogle følgesvende

Skåde-Højbjerg-Holme

En radikal stemmesluger, en glad fødselar og et par overraskede debutanter: Se, hvordan det gik kandidaterne fra Højbjerg

Skåde-Højbjerg-Holme

Du ved, hvad du selv stemte – men hvad med din nabo og resten af Højbjerg? Find ud af det her

Skåde-Højbjerg-Holme

Samuel forsøgte med sin egen liste, men kunne ikke slå de etablerede partier – alligevel er han godt tilfreds med sit første valg

Skåde-Højbjerg-Holme

Smitten stiger: Begge sogne er på den forkerte side af to kritiske grænser

For små to uger siden nævnte vi corona her i nyhedsbrevet. På det tidspunkt kunne de to Højbjerg-sogne tilsammen mønstre 19 smittetilfælde på en uge.

Skåde-Højbjerg-Holme

Hvad er den største udfordring i Højbjerg, og hvad er løsningen? Vi har samlet de lokale kandidaters bud

Politikerne har smilet til os i flere uger fra lygtepælene, og nu er det snart alvor. Den 16. november skal der sættes krydser, og så er spørgsmålet, hvem der skal have stemmerne.

Skåde-Højbjerg-Holme

Se tallene: Sådan stemte Højbjerg i 2017

Socialdemokratiet med borgmester Jacob Bundsgaard i spidsen var den største stemmesluger ved kommunalvalget i 2017.

Skåde-Højbjerg-Holme

Da stormen ruskede, spurgte Martin sig selv om, hvad familien havde rodet sig ud i: Men efter års renovering er Hørhavegården blevet en god forretning

Skåde-Højbjerg-Holme

Højbjerg-virksomhed ramt af storbrand: På en uge lykkedes det at banke en midlertidig fabrik op

Skåde-Højbjerg-Holme

Corona spreder sig igen: Se, hvor mange smittede der er i 8270

Skåde-Højbjerg-Holme

Gør som én million andre: Tag kandidattesten og bliv klogere på, hvad du vil stemme 16. november

Skåde-Højbjerg-Holme

Naboer frygter, at nyt boligbyggeri giver meget mere trafik: Men det er ikke det eneste problem

Skåde-Højbjerg-Holme

- Vi har gjort det helt rigtige ved at flytte til Kridthøj Torv

Skåde-Højbjerg-Holme

Svær opgave venter Classic Race: Måske er løbet kørt for sidste gang

Forside

Højbjerg-virksomhed vinder pris for godt samarbejde